A ZBL „büntetőlámpás” forgalomirányítás egy újszerű szabályozástechnikai megoldás, amely a megengedett legnagyobb sebességhatárt túllépő gépjárművezetők átvitt  értelemben értendő „büntetését” jelenti azzal, hogy sebességcsökkentésre kényszeríti őket, növelve ezáltal a jelzőlámpával szabályozott csomópontok, illetve kijelölt gyalogos-átkelőhelyek környezetében a forgalombiztonságot.

A módszer az alábbi elv szerint működik:

Alapvető technikai feltétel, hogy a csomópontban egy a közeledő jármű sebességét mérő eszköz legyen felszerelve, amely a megengedett legnagyobb sebességhatárt figyelembe véve van beállítva és megfelelő távolságra elhelyezve.

Amennyiben a közeledő jármű  a kijelölt  útszakaszra érve a megengedett legnagyobb sebességet nem  lépi túl, úgy a járművezető a jelzőlámpa normál üzemével találkozik és lassítás nélkül haladhat át a csomóponton. Abban az esetben viszont, ha a jármű az útszakaszra a megengedett legnagyobb sebességet túllépve érkezik, működésbe lép a „büntetőprogram”. Ekkor a járműveket irányító jelzőlámpák az átmeneti sárga jelzést követően pirosra váltanak, lassításra kényszerítve ezzel a gépjárművezetőt, aki ha ezt észlelve a megengedett legnagyobb sebesség alá csökkenti haladási sebességét, akkor a jelzőlámpához érkezve megállás nélkül, szabadjelzésen haladhat át.

A fent leírt módszert társaságunk az induktív hurokdetektor, a saját fejlesztésű vezeték nélküli rádiós detektor (ZRD), valamint egy doppler elven működő sebességmérő radar segítségével tudja megvalósítani. Ezek alkalmazásának előnyeit, illetve hátrányait az alábbi táblázat tartalmazza:

 

induktív hurokdetektor

ZRD

doppler radar

előnyök

egyszerű, hagyományos kiépítés

nincs alépítmény; burkolat hibáktól való független biztos működés; egyszerű telepítés

nincs alépítmény; burkolat hibáktól való független biztos működés; egyszerű telepítés; irányonként elegendő 1 db radar; olcsó

hátrányok

költséges alépítmény építés;

burkolat hibákra való érzékenység

sebességméréshez szükséges dupla telepítés miatt költséges

pontos beállítást igényel

 

A felsorolt előnyöket és hátrányokat figyelembe véve a megvalósításhoz a doppler elven működő sebességmérő radart javasoljuk és tartjuk a legalkalmasabbnak.

A haladási sebességet irányonként egy – egy  DR500S típusú DC 12 V feszültséggel működő radar méri, melyek  RS485 porton keresztül kommunikálnak a központi feldolgozó egységgel (radar CPU kártya ). A sebességmérő radar különböző típusú forgalomirányító vezérlőberendezéstől független felhasználásához, illetve a mérési adatok feldolgozásának biztosításához egy illesztő modult, továbbá ehhez kapcsolódóan az RS232-es port hátrányainak kiküszöbölése érdekében egy  meghajtó egységet (transreceiver-t) fejlesztettünk ki.

Az illesztőmodul feladata a két darab DR500S típusú radar adatainak fogadása, feldolgozása és a forgalomirányító berendezés számára az éppen aktuális futó program megváltoztatását kezdeményező kimeneti vezérlő jelek előállítása. A radar CPU egység a forgalomirányító berendezés szekrényébe kerül beépítésre. A sebességmérő radarok a vezérlőberendezéstől maximum 1000 m-en belül helyezhetők el a lámpafejek közelében. A radarjelek továbbításához szükséges meghajtó egységek (transreceiver-ek) közvetlen a radarok mellé zárt, vízhatlan dobozban vannak elhelyezve. Az illesztőmodul vezérlőegysége és a meghajtó egységek közötti kapcsolatot a végein RJ45 típusú csatlakozóval szerelt egy-egy árnyékolt, 4x2 csavartérpáras kábel biztosítja. Az illesztőmodul vezérlőegységén kialakított RS232 interfészen keresztül lehet a radarokat és a vezérlőegységet konfigurálni. A radar CPU kártyájának forgalomirányító vezérlőberendezéshez csatlakozó kimenetei a vezérlőberendezésnek a radaregységen esetlegesen keletkező zárlat károsító hatásaitól történő megvédése érdekében a kártyától galvanikusan el vannak választva.

 

Műszaki specifikációk

DR500S radar

 

Illesztő modul

kimeneti teljesítmény

5 mW

 

kimeneti teljesítmény

0,5 W

feszültség

DC 12 V

 

feszültség

DC 5 V

műk. hőmérséklet

-30 C° - +85 C°

 

jelátviteli távolság

1000 m

IP védelem

IP65

 

kommunikáció

RS485

kommunikáció

RS232

 

 

 

sebesség mérési tart.

3 km/h – 168 km/h

 

 

 

érzékelési tartomány

450 m

 

 

 

 

Induktív hurkos megoldás                         Doppler radaros megoldás
     
 Tokaj, Vasvári P. u. - József A. u.    Tarcal, Fő út 66.sz. előtti gyalogos-átkelőhely

 

 

 

 

 DR500S radar    radar központi feldolgozó egysége